Reëlle 11e Prikkel

Ziekenhuizen meest actief op social media

Andere zorginstellingen volgen

Ben jij al virtueel bevriend?

Ben jij al virtueel bevriend?

Social media zijn hot. Ook zorginstellingen hebben hun weg naar deze digitale vorm van communicatie inmiddels gevonden. Ziekenhuizen blijken het meest vooruitstrevend op dit gebied. Zo blijkt uit de Social Media Monitor in de Zorg.

In het onderzoek is gekeken naar het gebruik van social media door zo'n 580 Nederlandse zorginstellingen. De onderzochte instellingen komen uit verschillende sectoren in de zorg: Geestelijke Gezondheid, Ziekenhuizen, GGD, Revalidatie, Thuiszorg en Gehandicaptenzorg en Verpleging en verzorging. Ziekenhuizen komen als beste uit de bus met zes vertegenwoordigers in de top tien.

Facebooken
Er is gekeken naar de aanwezigheid, populariteit en activiteit van zorgorganisaties op LinkedIn, YouTube, Twitter, Hyves en Facebook. Driekwart van de Nederlandse zorgorganisaties is actief op social media. Ziekenhuizen scoren ver boven het landelijke gemiddelde en inspireren hiermee andere zorgorganisaties. Opvallend is dat 49% van de ziekenhuizen actief is op Facebook. Dit is meer dan twee keer zo veel als het landelijk gemiddelde.

De dialoog aangaan
Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam is het meest vooruitstrevend in het gebruik van social media. Hun social media beleid is consistent en volledig. Ze zijn op alle social websites vertegenwoordigd. Ook zijn ze actief met het plaatsen van content. En minstens zo belangrijk: de instelling gaat de dialoog aan met patiënten en andere volgers.


Amerpoort, de zorginstelling die aan ruim tweeduizend mensen met een verstandelijke beperking diensten aanbiedt, scoort het beste binnen de sector gehandicaptenzorg. Ook Koninklijke Visio, de organisatie voor revalidatie en training van mensen met een visuele beperking, laat zien hoe LinkedIn en Hyves goed ingezet kunnen worden.


Werp een blik op het hele onderzoek



REËLLE TWITTERT
VOLG REËLLE