Matthew Syed over meer succes!
Door verhalen met een motiverende boodschap waarin we onszelf herkennen, worden we het best gemotiveerd. Dat schrijft Matthew Syed in zijn boek Bounce: Mozart, Federer, Picasso, Beckham, and the Science of Success.
In zijn boek beschrijft Syed het experiment van de Amerikaanse psychologen Greg Walton en Geoffrey Cohen. Zij legden aan studenten van de universiteit van Yale een onoplosbaar wiskundig probleem voor. Voordat ze aan de slag gingen, kregen ze eerst een (fictief) motiverend succesverhaal te lezen over een wiskundeprofessor wiens geboortedatum overeen kwam met die van hen. De andere helft van de proefpersonen kreeg een andere geboortedatum te lezen.
IDENTIFICATIE WERKT!
Wat bleek? De studenten die dezelfde verjaardag hadden als de professor konden zich beter met de opdracht identificeren en bleven gemiddeld 65% langer proberen om het onoplosbare probleem op te lossen. Achteraf waren zij ook positiever over wiskunde en hun eigen mogelijkheden.
HOE KOMT DAT?
De verklaring van Syed luidt dat het gaat om motivatie door associatie. Dat betekent dat de studenten wiens geboortedatum van de fictieve professor hetzelfde was, zich onbewust associeerden met de professor. Maar ook met zijn successen, waardoor ze meer gemotiveerd te werk gingen.
DE KRACHT VAN VERHALEN
Reëlle kent al langer de kracht van verhalen. Daarom bundelt zij levensechte krachtige verhalen van levensechte kwetsbare mensen. Want zij weet dat persoonlijke verhalen de afstand tussen mensen verkleinen en vooroordelen wegnemen. Download de levensverhalen uit deze Krachtenbundels van de website en wordt wijzer!
Lees hier het artikel over dit boeiende experiment