Focus op leessnelheid!
“Als kinderen leren lezen, gaat er vaak veel aandacht uit naar de fouten die zij maken. Daar wordt op geoefend. Maar dat is niet altijd zinvol”, stelt Esther Steenbeek-Planting, onderzoeker psycholinguïstiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Als een kind de ene dag moeite heeft met bepaalde woorden en de volgende dag niet, dan heeft het weinig zin om flink te oefenen op die woorden. Uit het onderzoek blijkt dat het beter is om te oefenen op wat goed gaat totdat kinderen het niveau hebben bereikt van groep 3.
INSLIJPEN
Uit het onderzoek van Esther Steenbeek-Planting blijkt dat de leesfouten die kinderen maken sterk wisselen. Zij vroeg zich af of oefenen op fouten dan wel zin heeft. Ze onderzocht dit bij de allerzwakste lezers, zoals kinderen met dyslexie of leesproblemen, en concludeert: “Als je met zwakke lezers oefent op wat goed gaat, gaan ze sneller en preciezer lezen. Vooral dat sneller lezen is bijzonder, want meestal wordt er, als het gaat om leestraining voor de allerzwakste lezers, geen vooruitgang gevonden in leessnelheid. Het lijkt erop dat zwakke lezers gebaat zijn bij eerst een periode van inslijpen, waardoor ze een steviger basis krijgen voor hun verdere leescarrière.”